Reisebloggen til Svein Erik, Monica, Emilie & Karoline

Flickr

spinner

Blogg fra Usa - New York | 12 mai - 19 mai 2016

Kartet ovenfor er vår "cirka" reiserute. Du kan klikke på kartet for å forstørre det, du kan også dra kartet med å holde venstre museknapp nede, og dra musen.

Siste dag i New York

Gratulerer med dagen, Norge!:)

Hipp hipp, hurra!

Vi startet dagen med en rolig frokost med det norske flagget som pynt på bordet. Vi tenkte på dere hjemme og håpte været var med dere ;D

Reiseblogg bilderReiseblogg bilder
Brooklyn bridge

I dag gikk ferden vår til Brooklyn bridge. Brua som går fra Manhattan øya til fastlandet, Brooklyn. Det tok ca 20 min å gå over den. Utsikten var flott, turistene mange og bildene like så :)
Videre gikk vi til Brooklyn hights og til downtown Brooklyn for litt trasking og cafe gåing. Emilie fant også et GAP outlet som hun gjorde et kupp på.

Etterpå gjorde vi oss kjent i Greenwich Village før vi tok subwayen tilbake til 7th avenue for å spise på en restaurant som het "Applebees". Utsikten var fin,vi så rett ned på tykkeste downtown manhattan, sild-i-tønne-gata.

Reiseblogg bilder
Fire Department, New York. Gutta boys var inni sportsbutikken sammen med Svein Erik :)

Dagene går fort her og plutselig er det kveld igjen!
Det tar tid å feriere i by. På grunn av store avstander går mye av tiden med til å ta subwayen (og buss til og fra leiligheten morgen og kveld). Vi pleier å ta 3-dollar bussen, den går rett uttafor døra vår og tar oss helt inn til smørøyet hver dag. Veldig greit :)

Mye skal rekkes over, og jammen har vi ikke kommet i mål med alt vi ønsket å gjøre på denne ferien også. Alle er fornøyde, spesielt hovedpersonen Emilie ;)
Hun har gjort mange kupp både klær, sko og iPhone har hun med seg i kofferten hjem. Ellers har vi som vanlig vært storforbrukere av Starbucks til både frapper og kaffe machiato, det blir et stort savn når vi kommer til Førde igjen. Men det er jo ikke før om 2 dager, he he..Puhh..

Reiseblogg bilderReiseblogg bilder
Pretzel måtte prøves! Og en Frappe eller 2 om dagen hører ferien til!

I morgen får vi en halv dag her før flyet går kl 18:25 fra Newark flyplass.
Emilie har planlagt at vi skal på Wallmart før avreise hjem i morgen, vi har mange gode minner fra den butikken fra Florida turen.
Så med det sier vi hasta la vista, sees i Norge!!:)

Takk for følget! :)

Top of the Rock!

Idag serverte også husverten vår frokost! Ho er fra Albania, så ho diska opp med sine spesialiteter - en søt og god grøt. Veldig kjekt å få servert frokost på døra kvar morning, dette kan vi bli vandt med :)

Frokost ala Albania

Dagens første mål var Top of the Rock. Billettane var knytta til bestemte klokkeslett, så vi brukte tida før vår tur til å besøke det kjente bakeriet "Magnolia Bakery". Her kjøpte vi oss både kaffe og bakverk, som vi nøt i sola.

Kos i sola utenfor Magnolia Bakery

"Top of the Rock" er er det kjente bygget; Rockefeller center, som blei bygd på 1930 tallet. Det er her NBC har sitt hovedkontor, der dei bl.a spiller inn "The Tonight Show", med Jimmy Fallon.
Vi tok heisen opp til 67 etasje, turen opp tok 43 sekund, så det gikk fort oppover! Så gikk vi opp dei 2 siste etasjane for å komme heilt opp på toppen. Der var det heilt åpent, så vi fekk sett ut over New York i alle retninger. Utsikten var fantastisk og vindfull!

Top of the Rock

Emilie på toppen

Central Park i bakgrunnen

Etter en tur med subwayen og en god lunsj på 2 avenue (i jødedistriktet), gikk turen til Central Park.
Parken er veldig stor og det er veier med trafikklys, skilter, restauranter, tjern, båter, scener og selvfølgelig vakre blomster og trær overalt. Idyll med andre ord. Stedet var alikevel veldig travelt og godt besøkt både av joggere, syklister, turgåere, turister, hest og kjerre, politi osv.. Du drar ikke hit for å få deg en stille stund akkurat, kun for en pust i bakken :)

Love, in Central Park

Girlsa i Central Park

Da vi hadde gått oss en tur kom vi over en utekonsert hvor bandet "Elephant" spilte. Det var årets sommerfestival som hadde begynt og stemningen var god, med sol, bra musikk, og et yrende folkeliv i parken. Morro!! :D
På vei ut av parken ramlet vi over et annet arrangement hvor FOX entertainment arrangerte gallamiddag for utvalgte kjendiser.
Vi ble stående å se på den ene etter den andre av stivpynta mennesker som ble geleidet av sine livvakter inn i limosinene. Blandt annet fikk vi se flere skuespillere i serier som "Chicago Fire", "Vampire Diaries" og "Victoria". Vi så også pop artisten Christina Millian. Gøy, spesielt for Emilie å se dette.

Celebrities in Central Park

Det var det, god natt :)

Harlem

Idag våkna vi til nystekte, nydelige pannekaker med bjørnebær, melis og maple-sirup! Det var husverten som hadde vært så snill å lage en skikkelig amerikansk frokost til oss. Veldig snilt gjort :)

Reiseblogg bilder
Amerikansk frukost, servert på døra!

Etter at pannekakene var spist opp, tok vi turen til Manhatten. Vi var bl.a innom Macys, et stort og kjent shoppingsenter med alt av dyre merker for dei rike og berømte. Veldig uinteressant, men kjekt å ha vært der.
Ellers tråkka vi rundt i gatene, lukta på livet, spiste god sushi på et japansk sted - yammi! Desserten og kaffien (frappe på jentene) blei inntatt på Starbucks :)

Sushi er aldri feil

Etterpå tok vi subwayen opp til nordlige Manhatten, nærmare bestemt Harlem. Vi merka fort at vi var komt ut av det "fiffe" strøket rundt 5th avenue. Her fekk vi sjå litt meir sjela og kulturen av New York. Det tok ikkje lang tid før vi vandra inn i et lite gateshow med trommiser og dansing av lokale helter.

Gateshow i Harlem, New York

Vi filma en liten snutt av det. Legg spesielt godt merke til fyren som står og beklager at han ikkje har penger å gi dei, men heller vil danse litt som "betaling" :)

Vi avslutta kvelden med å ete nåkken saftige burgere på Hard Rock Café.

En innholdsrik dag

Idag har vi hatt nok en innholdsrik dag!
Vi starta dagen med å ta subwayen til World Trade Center. Det gjorde inntrykk å sjå "9/11 Memorial Place" - som er monument bygd til minne om alle dei som mista livet i terror-angrepa mot tvilling-tårna 9/11/2001. To "basseng" (Nord og Sør) var omgitt med alle navna til dei omkomne, veldig fint laga til.

Et av to basseng ved 9/11 Memorial Place

One World Trade Center var et voldsomt mektig byggverk, det såg ut som det nesten gikk til himmels!

One World Trade Center

Etterpå spaserte vi nedover mot ferjekaia til Staten Island, og Frihetsgudinna. Vi var innom en kafe på veien, for påfyll av kaffe og kalorier :) Ikkje så ulikt Aker Brygge, med mange kafeer og båter langs vannet, fylt med både turister og mange som jogga langs bryggene.
Vi valgte å droppe båtturen til Staten Island / Frihetsgudinna, pga veldig lang kø.

Frihetsgudinna

Etter masse gåing og kløing i hodet pga omgygging på subwayen, bytting av linjer, og venting under jorda, fant vi endelig fram til Soho-området. Her var det massevis av butikker for alle sammen.
Nåkken kroner fattigare gikk ferden vidare til Little Italy, der vi spiste en god italiensk middag.

Little Italy

Ferden gikk så vidare til Greenwich Village, der vi vandra rundt og såg på gatemusikanter og var i butikker, før vi alle sammen var begynt å bli slitne og bestemte oss for å vende nesa heimover igjen.

To slitne shoppingfolk på subwayen

Utsikt utover Manhatten skyline fra leiligheten vår:

Manhatten skyline

Two Lovebirds:

Hello New York!

Times Square, New York

Vi har nå hatt vår første dag i New York. Den har blitt fylt med mange inntrykk! :D
Blandt annet har vi vært på Times Square, besøkt selveste "Cake Boss"-butikken (Emilie elsker den serien) :), drukket de obligatoriske "white chocolate mocca" og "caramel-frappe" på Starbucks (Svein Erik kjørte selvfølgelig den "kjedelige" Americano), tråkka rundt på 5th Avenue, tatt en gul taxi, spist junk food, og hatt ett ufrivillig opphold på Bloomingdales pga masse regn. Vi følte oss plutselig veldig hjemme der vi gikk rundt som noen drukna katter i gatene.
Det var "Food Truck Friday" idag også, noe som betyr at det stod vannvittig mange food-trucks rundt om i gatene, artig :)
Temperaturen ligger på ca 17-19 grader, skyer, litt sol og regn halve dagen. Satser på bedre vær i morgen.
Monica og Emilie på Times Square

Vi har ganske jet-lag i dag så vi tok en tidlig kveld hjemme i leiligheten vår i New Jersey. Avstanden her i fra til Manhattan er ca 15 min med buss.

Ellers har Emilie blitt stolt eier av en iphone 6s i dag, kjøpt på Apple-store på fifth Avenue. Stor stas selvfølgelig! ;)