Reisebloggen til Svein Erik, Monica, Emilie & Karoline

Flickr

spinner

Blogg fra Italia | 27 juni - 11 juli 2017

Kartet ovenfor er vår "cirka" reiserute. Du kan klikke på kartet for å forstørre det, du kan også dra kartet med å holde venstre museknapp nede, og dra musen.

Milano!

Vi har no vært 3 dager i Milano, og har no pakka koffertane for å reise tilbake til Norge og Son i morgen 😃

Utenfor Milano Centrale, togstasjonen i Milano

Vi ankom Milano på lørdag, midt på dagen, etter en varm togtur, med togbytte i Verona. Første tog fra Mestre til Verona var 15 min forsinka, så vi klarte å krangle oss til en plass på lyntoget fra Verona til Milano 😜 Dette var veldig stas, spesielt for Karoline. Toget var oppe i 300 km/t, ganske heftig!

Leiligheten vi har ligger veldig sentralt, 1 min gange fra hovudgata, Corso Buenos Aires, midt i smørøyet! Vi er i 7 etasje, med utsikt utover bytakene og bakgårdane. Heisen er den minste, trangaste og treigaste vi har opplevd.

Reiseblogg bilderReiseblogg bilder
Reiseblogg bilderReiseblogg bilderReiseblogg bilderReiseblogg bilder
Bilder fra dagane i Milano

Temperaturen steig kraftig, og har ligget på 32-35 grader her, varmt for bytråkking, men med masse shopping, har vi brukt masse tid innendørs (takk og pris for oppfinnaren av air-condition!).
Monica og Emilie syns at dette har vært et shopping-paradis, og reiser gjerne tilbake hit igjen! Svein Erik var også fornøgd, han fant en veldig bra sportsbutikk, og endte opp med å kjøpe 2 nye løpesko, til en veldig fin pris! Google maps, metro + 15 min hard gåing var ingen hindring! Hoka-jakten blir snart en ferietradisjon 👍(Hoka = joggesko-merket).

Ellers så har vi besøkt mange pizzeriaer og gelato-kafeer i byen, og dei har ikkje skuffa. Veldig god mat og is!

Italiensk lunsj

Takk for oss Italia! Ciao!

Arrivadetchi Caorle

Det er vår siste dag i Lido Altanea, Caorle. Veka vi har vært her, har vært fyllt med sol, varme, strand, bading, avslapping og god italiensk mat! Vi har brukt kveldane i spillhall, tivoli, mini-disco og live underholdning (til og med et par joggeturer i varmen).
Svein Erik og Monica på en joggetur i området 😃

I morgen går turen vidare til Milano. Det blir en liten busstur til Mestre, der vi setter oss på toget som går til Milano, via Verona. Karoline gleder seg stort til å kjøre tog! 🚂
Vi ser fram til å tilbringe nåkken dager i en storby med massevis av shopping-muligheter for alle sammen! Svein Erik har allerede plotta inn et par sportsbutikker på Google Maps, på jakt etter nye løpesko. Damene, ja..dei skal vel innom alt som er av butikker i en av Europas lengste shopping-gate Corso Buenos Aires 😜
Vi gleder oss alle sammen!

Emilie i bassenget
Emilie koser seg i bassenget

Karoline lager sand-is

Kos på stranda

Caorle (Lido Altanea)

Lørdagen starta med at vi spiste bursdagsfrokost i leiligheten. På menyen var det rykande ferske croissanter i ulike varianter, både med syltetøy, vaniljekrem og eple som var kjøpt fra bakaren i gata, en sunn og god frokost der altså! :)

Etter dette steig vi på bussen i retning Caorle. Det er denne delen av ferien jentene har gleda seg mest til, sol, blå himmel, og badelivet som byen ved Adriaterhavet tilbyr. Hotell-leigheten vår er i 3 etasje, med balkong ut mot bassenget. I området er det aktiviteter både for store og små, og stranda ligger 5 minutts slippers-gange unna. Det
går også et mini-tog til og fra stranda, som Karoline syns er veldig stas :)

Reiseblogg bilder

Så no nyter vi herlige dager på stranda og langs basseng-kanten, og brunfargen begynner så smått å snike seg fram. På menyen står det stort sett pizza, pasta og is ;)

Alt i alt, så har vi det veldig fint her i Italia!

Karoline gjømmer seg for sola

PS! Prosecco og Muscato koster ca 35 kroner - for en luksus :)

Siste dagane i Venezia

Vi har no hatt våre siste dager i Venezia. Torsdagen bestemte vi oss for å tilbringe i Mestre, byen vi bur i. Vi gikk på tur i Parco San Giuliano, den store byparken. Her var det stor leikeplass, naturstier, joggestier, samt store grøntområder. Her naut vi dagen i ro og mak.

Monica og Emilie spaserer i Parco San Giuliano

Reiseblogg bilder
Karoline koser seg i leikeparken

Ettermiddagen og kvelden tilbrakte vi i Mestre sentrum, 1 min fra vår leilighet. Vi var på shoppingsenter, lokale torg og selvfølgelig innom gelato-kiosk :)

God is!

Reiseblogg bilder
Masse godt å velge i på torget i Mestre, masse godteri og anna snadder :)

Gondol-tur

Vi måtte selvfølgelig ta en "obligatorisk" tur med gondol på en av de mange kanalene i Venezia. Turen tok 1/2 time og kostet 800kr(!) men det var verdt det :)
Gondolføreren fortalte ivrig underveis og vi nøt turen i sol og med avslappende gynging, helt topp :)

Reiseblogg bilder

Resten av dagen gikk med til masse gåing i det Karoline kalte labyrintene, altså gatene :) De var små og trange, svingete og mange. Vi lot oss fasinere av små koselige kafeer, lokale butikker og mange gamle, flotte kirker og bygninger. Temperaturen lå på mellom 23-25 grader, egentlig ganske passelig til bytråkking.

Typisk gatebilde i Venezia

En veldig koselig, liten kafe ved ei av dei over 400 bruene i Venezia

Vi fikk oss en skikkelig regnskur underveis, vi løp inn på nærmeste kafe for å søke ly. Vi brukte tiden til å teste tradisjonen med is og macron sammen, det måtte jo være godt! :)

Is og macron = nam!

Ciao Venezia!

Vi har no tilbrakt vår første dag i Venezia, Italia. Opplevelsane har allerede gjort inntrykk! Vi ankom med fly til Marco Polo flyplassen i går kveld etter å ha mellomlanda i Paris. I leiligheten stod husverten klar og venta på oss, med kjøleskapet fyllt opp med både drikke og mat, og med tusenvis av tips for en vellykket Venezia-opplevelse.

Etter ei god natts søvn, var det tid for å utforske Venezia. Vi bur i Mestre, en by som ligger på fastlandet, rett ved Venezia. Trikken som tar oss direkte til Venezia på 20 min, går 1 minutt fra vår leilighet, veldig greitt :)

Reiseblogg bilder

Idet vi går av trikken er det slutt på både bil, buss, trikk og alle andre motoriserte kjøretøy, utenom båter. Det var en opplevelse å gå rundt i smale gater, over mange bruer, med kafeer, restauranter og butikker overalt. Det var ei hovudgate, som var litt breiare enn dei andre, i tillegg er det en del åpne plasser her og der. Det var lett å gå seg litt vill i smågatene og mellom bruene.Til slutt måtte vi bruke google maps for å finne tilbake til der vi kom i fra:) Men det var både interessant og koselig å spasere rundt og kikke på all arkitekturen, gamle kirker og selvfølgelig alle gondolene. Det skal vi prøve en annen dag.)

Ellers så ligger temperaturen på rundt 25-28 grader, delvis overskyet avløst med et heftig regnskyll ut på dagen. På kvelden hadde vi lyn og torden i tillegg. Absolutt rom for forbedring der altså. Meeen, solhungrige som vi er ninyter vi tiden i solen så godt vi kan. Meldingene ser lovendes ut framover:)

Smale gater i Venezia

Reiseblogg bilder
Jentene på ei av dei mange bruene