Reisebloggen til Svein Erik, Monica, Emilie & Karoline

Flickr

spinner

Blogg fra De Forente Arabiske Emirater | 12 jul - 21 jul 2010

Kartet ovenfor er vår "cirka" reiserute. Du kan klikke på kartet for å forstørre det, du kan også dra kartet med å holde venstre museknapp nede, og dra musen.

Siste dagene i Dubai!

Reiseblogg Dubai

I går var vi på Dubai museum, det var interessant å se hvordan denne byen har bygget seg opp fra å være en liten fiskelandsby til å bli et verdenskjent, styrtrikt handelsmarked!

Etter det tråkket vi rundt i "lille India", alle store byer har jo en eget bydel for indere, og det liker vi å få med oss. Her var det masse butikker med alt mulig rart, mange små restauranter og et yrende folkeliv. Prisene her i forhold til resten av Dubai by er latterlige lave. Vi trodde ikke våre egne øyne på de store markedene/handelshusa!! Vi gjore noen kupp der ja :)

Dagen i dag startet som i går med bassengplasking og soling før vi utpå dagen dro til den lokale souken (markedet), og avsluttet dagen med å spise på en herlig Thai restaurant. Maten var heeelt nydelig!! Vi elsker thaimat så dette var en herlig fornøyelse på Dubai Marina :)

I morgen skal vi nyte den siste dagen med sol og slaraffenliv, før vi tar flyet hjem kl 01.00 natt til onsdag. Vi satser på å få en halv dag også i Amsterdam før flyet går videre hjem utpå dagen.

Takk til dere som har fulgt oss og takk for kommentarer!:) Varme araberklemmer fra Svein Erik, Monica og Emilie:)

شكرا جزيلا لك ، تسجيل الخروج من دبي

--> Diverse bilder fra Dubai <--

To innholdsrike dager!

Reiseblogg bilder

I går reiste vi på ørkensafari. Vi blei henta på hotellet av en pratesalig Bangladesher fra reiseoperatøren, og to indere. Vi kjørte en times tid for å komme ut i ørkenen, inkludert et ti-minutters stopp på en overfylt lokal bensinstasjon, der vi fekk beskjed om å ikkje ete eller drikke brus o.l, fordi det kunne bli tøft for magen å kjøre så heftig i ørkenen som vi då skulle. Et par minutt seinare var vi i full fart oppover dei rødbrune sanddynene. En tur som ikkje var for pyser! Bilen gjekk like masse sidelengs som den stupte framover, og korleis han hadde styringa på bilen må gudane vite! Adrenalinet var like høgt som turtallet på Landcruisern, altså i taket. Sjølv om det var morro, syntes vi det var heilt greit å være framme i campen etter ca 25 minutts dunebashing :)

I campen venta koldtbord med vegetarmat, kjøttmat, frukt, dessert, kald drikke, alkohol og vannpipe på oss. Det var også diverse andre småboder der, med bl.a Henna-tatoveringer (som varer i 14 dager), som både Monica og Emilie fekk på armene.

Etter maten var det tid for magedanseshow, som virka veldig fascinerande for dei arabiske mannfolka, som til vanlig kun ser øynene på damene, mens resten er gjømt bak burkaen.

Etter dette, reiste vi tilbake til hotellet, etter seks timer i ørkenen. En spennande og minnerik opplevelse vi seint vil glømme! :)

--> Bilder fra dag 4 i Dubai <--

--------------

Idag starta vi dagen med å bade og sole oss på taket på hotellet vårt. Det lar seg faktisk gjere, fordi vannet er avkjølt, samt at dei faktisk har et slags air-condition anlegg ute på taket! Utpå dagen bestemt vi oss for å reise på et cruise på Dubai Creek (elva som deler Dubai i to). Det var interessant og ekstremt varmt! Drikkevannet vi fikk var fristande å hive over seg for nedkjøling :)

Turen gikk vidare til Palm Jumeirah, verdens største kunstige øy, som er 5*5 kilometer stor, og det totale området er større enn 800 fotballbaner! Det var fascinerande å kjøre forbi alle luksusvillaene på vei ut til Atlantis, som var vårt mål. Atlantis er et luksushotell, kombinert med både et ekstremt stort akvarium, delfinfarm, luksusresteuranter og egen metro!

Vi avslutta (igjen) kvelden med Indisk mat, som var fantastisk god!

--> Bilder fra dag 5 i Dubai <--

Badeland

Reiseblogg Dubai Jumeirah

Idag har vi vært i badelandet Wild Wadi, som ligger på eiendommen til verdens einaste 7-stjerners hotell: Burj Al Arab. Det var en god del sklier og andre gøye ting i badelandet, men alle badeland vi er i no, sammenligner vi med Vinpearl, badelandet vi besøkte i Vietnam...og det skal masse til for å toppe det!

Emilie hadde det utrulig kjekt i vannskliene!:) Spesielt en sklie var veldig gøy, her fikk vi utlevert en stor badering(tube) som vi satt i, så blei vi sendt avgårde oppover (ja, oppover) i strømmer av vann i full fart mens ringen snurra alle veier. Det var mange forskjellige sklier/ruter og tunneler vi ble slusa inn i (med hjelp fra badevaktene underveis), så her var det bare å prøve seg fram. Kjempe artig :)

Vi tok ei pause berre et steinkast fra Burj Al Arab, her låg vi i skyggen, med utsikt ut over dette fantastiske bygget, stranda og havet den eine veien. Og når vi snudde oss, såg vi et anna fantastisk bygg. Dette var hotellet Jumeirah Beach Hotel. En kan virkelig sitte og måpe på alle dei enorme bygga her i Dubai, heilt utrulig!

Emilie blei selvfølgelig aldri lei, men etter 6 timers bading (selvfølgelig med litt diverse pauser) var det dags å dra videre.

Vi måtte jo ha litt kveldsmat etterhvert, og den ble inntatt på en indisk/pakistansk restaurant i området vi hører til. Helt nydelig mat!! og en hyggelig pris. Det kan vi like:)

--> Bilder fra dag 3 i Dubai <--

En dag i byen

Reiseblogg Dubai City

Idag starta vi dagen med å reise til spice og goald souk (krydder og gull markedet). For å komme oss dit, måtte vi ta en taxi-båt over kanalen som deler byen i 2. Det var små og effektive båter som gikk i skytteltrafikk så snart dei var fulle, kosta 1,70 NOK per person. Båtane hadde vel knapt holdt i 10 min på vestlandet, men her fungerte dei fint :)

På markedet var det masse lukter, krydder, billige klokker, skjorte, masete selgere (du skjønner tegninga?). Det var en sinnsyk varme inne i dei trange smugene uten bevegelse i lufta! Vi måtte få avkjølt oss etter all gåinga i smuga, så vi kom over en Indisk restaurant. Her spiste vi middag, fantastisk god mat, kylling med spicy, chilli youghurt saus, nan-brød, ris og iiiiskaldt vann. Et fantastisk godt måltid, indiskindia er best (for øyeblikket) :)

Etter markedsturen, tok vi metroen til det verdenskjente Mall of the Emirates. Her var det masse butikker, restauranter, innendørs slalomanlegg(!), kino, bowling osv. Etter dette reiste vi til Dubai Mall. Dette ligger rett ved siden av det berømte bygget Burj Khalifa, som rett og slett var grisehøgt! Det var veldig fint rundt bygget, med blinkande lys i palmane, store fontener og masse blomster og planter. Dubai er rett og slett en veldig fin, ryddig og strøken by :)

Temperaturen var idag, som i går, 47 grader (litt småkjølig med andre ord).

--> Bilder fra dag 2 i Dubai <--

Dieter: 14 grader høres ikkje så deilig ut :) Du får prøve å kose deg allikevel ;)

Mamma & Pappa: 36 grader høres egentlig ganske behagelig ut, kanskje litt kaldt, men, men :) Skal hilse tilbake fra Emilie, ho storkoser seg her, sjølv om ho seier at ho aldri har svetta så masse i heile sitt liv (og det er vel sant også).

حتى في المرة القادمة وداعا وداعا ،!

Svein Erik & Monica

Framme i Dubai!

Reiseblogg Dubai

تصل إلى دبي !

Då var vi endelig framme i De Forente Arabiske Emirater, nærmare bestemt, Dubai!

Turen nedover gikk veldig fint, kjempefornøyd med flyet fra Amsterdam, med skikkelig bra underholdningspakke installert i alle stolsetene. Kunne velge mellom massevis av filmer, tv-serier, musikk og spill. Nesten litt synd at flyturen berre varte i 6 og en halv time fra Amsterdam :)

Idag har vi vært på stranda, noe som viste seg å bli en svinevarm opplevelse! For å komme oss dit måtte vi ta metroen i 40 min. Der hadde de separate vogner, en for herrer og en for damer og barn. Svein ble jaga vekk fra damevogne, ha ha. Vi gledet oss til å avkjøle oss i havet, men den gang ei. Det var som å ta en varm dusj etter å ha sittet i badstu alt for lenge. Det blei såpass varmt at vi trakk oss litt bort fra stranda. Temperaturmåleren viste 47 grader!! Vi prutet oss inn på Hilton Jumeirah Dubai Resorts strandområde, der hadde de litt avkjølende badebasseng, parasoller, bar, restaurant osv. Der slappa vi av og kosa oss til godt ut på ettermiddagen.

Etter en god middag på en restaurant i området, tok vi metro og taxi tilbake til et gigantisk shopping-senter, Skjønner at det er mange kakser her, for handlesenterets butikker var utelukkende av dyr karakter. Her snakker vi Prada, Chanel, luke Perry, lacoste osv. Ble litt window shopping på oss, og en is, he he:) før vi no har komt tilbake på hotellet.

Vi har ikkje heilt bestemt oss for kva vi skal gjere i morgen endå, blir muligens badeland, vi får sjå :)

Har problem med å få laste opp bilder til Flickr her, pga av at nettsida er blokkert av myndighetene! Så legger ut litt på en anna måte.
--> her er link til et par bilder <--