Reisebloggen til Svein Erik, Monica, Emilie & Karoline

Flickr

spinner

Blogg fra Australia | 4 februar - 1 mars 2011

Kartet ovenfor er vår "cirka" reiserute. Du kan klikke på kartet for å forstørre det, du kan også dra kartet med å holde venstre museknapp nede, og dra musen.

Her kan du sjå alle bildene fra Australia

Byron Bay og Surfers Paradise

Reiseblogg bilder

No har vi vært 2 dager i Byron Bay, en fin og koselig liten surfe-by med høg hippie faktor. Det var for det meste ungdommer der, og stemningen var litt som på Roskilde. Gatene var fulle av små-butikker/boder som solgte smykker, surfeklær, musikk, økologisk mat, hippieklær osv.  Vi budde på et kjempekoselig gjestehus som låg veldig fint til, 2 minutt til både stranda og hovudgata. Etter 2 dager følte vi at vi hadde fått med oss det som var å sjå der, i tillegg til at været var dårlig, så vi slengte oss på bussen vidare til Surfers Paradise. Dette er byen som ligger midt i Gold Coast. Kontrasten fra Byron Bay er stor. Her er det høge skyskrapere og moderne butikker langs den nydelige, kilometerlange stranda i sentrum, og det ligner en del på Miami (utifra det vi har sett om Miami på tv).

På torsdag brukte vi dagen på å være på stranda, der vi bodysurfa ;) Det var utrulig morro å surfe på bølgene! Emilie sa følgande til Monica mellom bølgene: "Mamma, det er dette som er livet!" he he, *priceless* :)

Fredag låg vi og slikka sol på hotellets bassengområde. Emilie blei kjent med 2 jenter fra Melbourne, den eine av jentene heitte Emily :) dei storkosa seg sammen i bassenget. Eg svømte bort til dei, men eg fekk følgande beskjed: "Pappa, stikk, det er jentetid", hehe :)

Reiseblogg bilder

På ettermiddagen reiste vi på et kveldsshow i "Currumbian sanctuary park", dette er en av Queensland sine vakre nasjonalparker. Det viste seg at det var kun vi 3 som hadde kjøpt billetter til dette den kvelden, noe som var høyst uvanlig, så vi fikk personlig guide med oss rundt i heile parken! Vi kjørte også tog rundt i parken, hvor endetasjonen var på et aboriginershow. De sang, danset og spilte for oss. De lærte oss også en liten dans. Dette var en kjemeoppevelse!!
Etter det fikk Vi blandt annet holde ei saltvannskrokodille som var 2,5 år gammal, en slange, en pungrotte og en til koalabjørn. Krokodoilla var mykje mjukare enn det vi hadde trudd, rett og slett behagelig å ta på:) vi fekk også mate kengeruer igjen, noe som var veldig kjekt!!!:) Det var mange små joeyer der som spiste fra hendene våre. En av kengeruene som var reddet da han var liten og så oppvokst med mennesker, var vant med å få, og å gi klemmer. Han la labbane sine rundt Emilie, og ga ho en skikkelig kenguruklem (noe han selvfølgelig var alt for stor til) Emilie skvatt litt, men det var en utrulig artig opplevelse, som vi også har på film:)

Ellers sånn på tampen på vår siste blogg, er det verdt og nevne at australiere er de hyggeligste, mest vennlige og behjelpelige menneskene vi noen sinne har møtt!!!!:) man blir rett og slett i godt humør bare av å høre de prate!

Dette har vært en alle tiders ferie som har levd opp til alle våres forventninger, og DE har vært høye!!:p  vi har absolutt lyst til å reise tilbake. Anbefales på det sterkeste til alle dere!:)

Så vil vi takke alle dere som ha fulgt oss på ferien, det er veldig koselig for oss å få dele det med dere:) og en spesiell takk til Jan Morten som har vært så snill å låne oss sin iPad, som vi har brukt til å blogge med. Flott gjort!!:)

Cya later mate! ;)

Sydney - Byron Bay

Sydney!!
Vi har nå vært to dager i pulserende og mineoritetsrike Sydney. Byen er helt annerledes enn Brisbane, ikke noe laidback der i hvertfall! Den første dagen brukte vi på å se det O store operahuset, og Harbour bridge. To store fasiliteter vi selvfølgelig måtte få med oss. Vakkert var det, og mye større enn vi hadde forestilt oss det. Det ble også tid til litt shopping før vi avsluttet dagen med en tur opp i Sydney tower. Flott utsikt var det, men "Burj dubai" slår jo dette ned i støvlene!

Dagen etter dro vi til Bondi beach (se bilde over). Det var egentlig ganske deilig med  by og strandliv side om side. stranda var kjempe fin og absolutt innbydende. Den var kjempe lang og godt over 100 m brei. Her var det plass til mange solhungrige mennesker, og en god del av de var Selvføgelig turister, der i blandt oss:) Livvaktene var på plass, både med brett, båt, bil og helikopter, så vi følte oss veldig trygge. De holdt også på å spille inn den kjente serien " Bondi beach rescue"  mens vi var der. Det var jo gøy å oppleve siden vi har sett så masse på det. Vi merker også hvor viktig det var å bade innenfor flaggene på grunn av de sterke strømmene i havet. Ellers hadde "Vans" en stor skatekonkurranse like ved stranda, med masse musikk og masse liv. Så om ikke stranda i seg selv dro nok folk, var det ganske folkelig der den dagen. Det likte vi godt!:)
Sola skinte og stemningen var god, det var helt supert å endelig være der!!!!:)

Etter endte to dager i byen leide vi oss bil og begynte kjøringa mot Byron Bay. Bilen var liten, grønn og snedden, og fikk derfor navnet "Froggy":)
Vi kjørte i første etappe til Palm beach, (ca 1 time nord for Sydney) det vil si for de som ikke visste det, at det er der "Home & away" blir spilt inn. Vi kjente umiddelbart igjen stranda, klubben og de andre stedene og vi knipsa bilder i Massevis før vi heiv oss ut i det deilig vannet. Stranda var myyye finere i virkeligheten enn på tv, og ikke minst mye lengre. Det var helt nydelig der!! Vi møtte ingen kjente da desverre, siden de ikke skulle spille inn før til neste uke. Jaja, der røyk den autografen Bodil, he he.

Reiseblogg bilder

Palm Beach, eller Summer Bay :)

Turen fortsatte til Newcastle, en søvnig industriby etter hva vi ble fortalt, hvor vi sov til neste dag. Og nei Therese, ingen tegn til Mr Johns gitt:p Dagen etter dro vi til et lite sted som het Yamba, og la oss inn på motell etter en laang dag med kjøring. Videre kjørte vi til endedestinasjonen like ved Byron bay, hvor vi er nå. Vi kjørte på the pacific highway, så turen gikk unna og vi fikk se mye av landet, men to dager holdt for oss. Da var vi leie og ville slappa av istedet. Derfor ble 1 uke i bil til 2 dager. Helt greit:)

Great Barrier Reef

Reiseblogg bilder

For en fantastisk dag dette har vært! Onsdag var vi 9 timer ute på havet, nærmare bestemt, Great Barrier reef!! :) Det korallrevet vi besøkte het "knuckle reef lagoon". Vi ble kjørt til Abel Port Marina, som er båthavna i Airlie Beach. Her blei vi sjekka inn, og vist ut til båten vår, som var en 3-etasjers katamaran. Turen ut mot mot korallrevene i Great Barrier Reef, tok nærmare tre timer. Men det var ikkje nåkke problem, då det var litt underholdning, informasjon og ikkje minst soldekk på toppen av båten :) Han eine guiden trur eg må ha vært medforatter til Seinfeld manusa, han var hysterisk morsom :)

Eg og Monica meldte oss på dykking. Vi måtte gjere det separert, i og med at Emilie var for ung til å være med på dette (aldersgrensa var 12 år). Monica var førstemann ut. Det blei delt opp i grupper på 2 personer per instruktør. Vi fikk 15 min opplæring før det bar ut i havet. Instruktørene var selvfølgelig erfarne og godt trente til å lære oss det vi måtte vite. Monicas instruktør fikk også øvd seg på diverse nedroings-teknikker, he he, da ho kjente på klaustrofobiske følelser langt under havets overflate. Men det gikk bra, alle ble godt tatt vare på:) Hver dykketur tok 45 min. Imens Monica var nede og dykka blandt klovnefiskane og nåkken av dei andre rundt 200 fiskeartane som var i denne delen av revet, så var eg og Emilie på snorklingstur :) Det var laga til bøyer, med tau imellom, slik at vi enkelt kunne navigere oss fram og tilbake. Det var en veldig sterk strøm der idag, guidane sa også at det var meir enn normalt. Merka det godt om eg slapp tauet, det var såvidt det gikk framover når eg brukte alle mine krefter til å snorkle meg framover. Emilie syns det var veldg spennande å sjå på alle fiskane og korallreva. Spesielt gøy var det med alle dei rare fargane og kule mønstrene på alle fiskane som svømte rundt oss :)

Litt seinare var det min tur til å dykke. Det var en deilig opplevelse å bli vektløs under vannet. Vi dykka ned til ca 6 meters dyp, det var 3-15 meters dybde i området. Det var en artig opplevelse å være kun centimetere ifra alle koralldyrene (150 forskjellige korallarter fantes i det området). Ja, det er dyr, ikkje planter.
Etter en god lunsj i sola på båten, var det på tide å teste vannsklia, som gikk fra den store "platformen" som båten hadde lagt seg inntil. Dette var en fastmontert platform med en masse fasiliteter, som båten ankret seg inntil der ute. Vannsklia gikk fra toppen av platformen, hadde et par svisjer og svosjer før vi plaska rett ned i havet :) Kjempemorro, Emilie digga den! :)

Reiseblogg bilder

Det var helipad der ute, slik at de som ønsket det kunne fly over revene og ta nydelige bilder. Videre var det to båter vi kunne være med, den ene semiubåt med hvinduer rundt oss, den andre hadde glassbunn. Båtene kjørte rundt og over korallrevene slik at vi fikk sett de fra alle vinkler. Vi hadde også med oss en marinebiolog som ivrig fortalte oss alt hun kunne om marinelivet.

Som dere skjønner var dette en super dag med mange fantastiske opplevelser!:)
Kan anbefales! :p
See ya!!!

Airlie Beach & Whitsundays

Reiseblogg bilder

Besøk av en kakadu på terassen vår

Vi har dei siste dagane holdt oss i den lille, koselige strandbyen, Airlie Beach. Dette er også inngangsporten til Whitsundays øyene. Vi dro ut på dagstur til noen av øyene, nemlig Whitehaven Beach og Daydream Island (opkalt etter båten til han som fant øya, i 1930). På veien dit passerte vi bl.a Hamilton Island, mange kjenner vel den fra "the best job in the world" :) Her hadde vi en fantastisk dag, hvor vi boltret oss på uforglemmelige vakre strender.. Kapteinen på skuta fortalte oss masse om øyene vi passerte på veien frem til destinasjonene, mens vi koste oss i sola på toppen av katamaranen. Ganske så deilig!

Hamilton Island i bakgrunnen

Vi snorklet i korallrevene på Daydream Island, noe Emilie, som gjorde det for første gang, syns var kjempegøy. Vi måtte bruke "stinger-suites" på grunn av alle stingerne some r i vannet på denne tiden av året. Dvs, fra oktober til april. De er bitte små brennmaneter som er gjennomsiktige, og svir veldig om en kommer borti. Vi svømte på et par stykker, men det gikk helt fint pga draktene :)

Reiseblogg bilder

Ellers har vi slappet av ved hotellbassenget, gått strandturer og shoppet i surfebutikkene som det florerer av her! Maten her er også veldig god. I kveld spiste jeg (Monica) kengeru og krokodille i rødvinsaus med herlig tilbehør. Det var kjempegodt! Krokodilla smakte som en oppgradert versjon av kylling, kengeruen lignet litt på mør biff, fortreffelig :) Emilie var helt enig i at det var supergodt, mens Svein Erik syns det var "greit nok", mulig pga nedsatt smakssans pga forkjølelse, hehe :)

Men nå er det pakking, Great Barrier Reef venter i morgen!!! :)

Rainbow Beach og Fraser Island

Rainbow beach

No har vi vært på verdens største sandøy, Fraser Island. Dagen starta med at vi blei henta med en 4wd Toyota i Noosa Heads. Bak rattet satt en blid og fornøyd Aussie, Graham. Det var 7 andre med i bilen og, 2 jenter fra Glasgow, 1  fra Ottawa, 2 kjipe tyskera, 1 fra Sveits og 1 Svenskitalienar :) vi fant fort tonen!
Etter ca en halvtime svinger vi av hovudveien, og kjem ned på stranda. Det viser seg at mesteparten av bilturen blir på strender, både på fastlandet og ute på Fraser Island. Det var herlig å sitte i bilen med vindua på vidt gap, havbrisen strømmande inn, for så å nyte utsikten ut mot bølgene og havet, mens vi er omgitt av sand i alle andre retninger, herlig!

Reiseblogg bilder

Bilen vår på "the beach highway" :)

Vi stoppa i Rainbow Beach for en times lunsjpause. Dette er en populær, liten surfeby som ligger ca 10 min unna ferjeplassen til Fraser Island. Eg (Svein Erik) spiste verdens beste hamburger her, heimelaga, saftig og god :) Så handla vi litt småting, før vi kjørte til en ganske så annerledes ferjekai (sjå bilde under). Ferja la til direkte på stranda, slengte ned baugen, og vi kjørte på.

Etter 15 min, var vi framme på øya. Første stopp på øya var Lake Wakoobo, en liten innsjø som låg ca 30 minutts gange igjennom bushen fra stranda. Innsjøen, som er ferskvann, har blitt til ved at sand har blåst og forflytta seg, og på den måten stengt av for vannets utfartsvei. Etter å ha gått over nåkken fantastiske sanddyner, kom vi fram til vannet. Varme og svette, var det utrulig deilig i stupe ut i vannet! Vi var ikkje aleine i vannet, det var også kattefisk der, i tillegg til småfisk som likte å spise død hud av føttene på turistane :)

Reiseblogg bilder

Etter dette, kjørte vi et stykke nodover på øya, for å sjå på et skipsvrak som har ligget der sia andre verdenskrig. Det blei brukt til å frakte såra soldater tilbake til Australia og New Zealand, før det blei tatt av en storm, og enda sin siste ferd her. Bilde av vraket:

På kvelden kjørte vi til området vi skulle campe. Det lå i skogen like ved stranda. Vi innlosjerte oss i teltene og begynte å lage felles mat på camp-kjøkkenet. Vi var mange kokker og samarbeidet gikk bra, så innen 1 time var vi gode og mette og kunne kose oss med aldri så lite vin:) Graham hadde mange røverhistorier på lur, så latteren satt løst og stemningen var god!

Matlaging i campen, god stemning!

Tidlig neste morgen bar det avgårde ut i den vakre regnskogen. Med dingoene luskenes rundt fikk vi klare instrukser om hva vi skulle gjøre om de kom for nære (det gjalt for hele øya). Lydene var høye, luftfuktigheten merkbart endret og sanseinntrykkene sterke der inne. En spennende og flott opplevelse!
Videre dro vi til Lake McKenzie, den vakreste lagunen du kan tenke deg, med krystallklart vann, hvit puddersand, vakker regnskog rundt og en harmonisk atmosfære. Bare synet av den var verdt 30 min med super humpete kjøring over sand, røtter og hull for å komme oss dit. Vi bada og kosa oss i et par timer, før vi spiste felles lunsj i det fri, og vendte snuten tilbake mot stranda og veien hjem.

Emilie og Monica slapper av i Lake McKenzie

No (lørdags morgen) sitter vi på bussen på vei til Brisbane flyplass. Denne gangen for å fly litt lenger nord, til Prosperpine, som er flyplassen som ligger nærmast Airlie Beach. Vi er spente på å sjekke ut båtturane til Whitsundays, som blir arrangert fra derfra.

Legger ut denne bloggen fra Airlie Beach. Vi har akkurat bestilt oss båttur til Graet Barrier Reef, som blir i morgen. Så har vi også bestilt oss en båttur til Whitsundays øyene på onsdag. Ellers er dette en herlig liten strandby som er lett å like! :))

Har lagt ut mange nye bilder, for å sjå alle:
Her kan du sjå alle bildene fra Australia

Sola skinner, livet er fint :)
Hilsener fra alle 3 "down under"!