Reisebloggen til Svein Erik, Monica, Emilie & Karoline

Flickr

spinner

Blogg fra Kroatia | 24 juli - 2 august 2012

Kartet ovenfor er vår "cirka" reiserute. Du kan klikke på kartet for å forstørre det, du kan også dra kartet med å holde venstre museknapp nede, og dra musen.

Hvar

Utsikt inn til Hvar sentrum

I dag (onsdag), har vi vært på øya Hvar!
Dagen starta med at far i huset måtte ha vekkerklokka innstilt på "altfor tildlig" ;-) Grunen til dette var at billetter til express-båten til Hvar, måtte kjøpes samme dag som billettane skulle brukast. Båten, som var en katamaran, hadde avreise fra Split kl 11:30. Så, då var det å spasere tilbake til leiligheten for å ete frokost og pakke litt småting, før vi spaserte ned igjen til kaia, som ligger 7-8 minutts gange fra leiligheten. Overfarten tok ca 1 time. Karoline fekk mat på båten, før ho sovna så søtt i armane til pappa. Eg og Emilie kosa oss med å sjå litt på OL, litt trist at Tufte kom på siste plass då, men, men :-)

Reiseblogg bilder
Familen, minus Karoline, som sov i vogna

Hvar var ei utrulig fin øy. Det første vi såg når vi kom inn til kaia i sentrum av den lille "hovudstaden" Hvar City, var ei stor borg, som låg oppe i fjellsida. Dessverre fekk vi ikkje anledning til å besøke det, pga av mange trapper med barnevogn ville blitt litt for hardt! Vi spaserte heller utover langs kysten, langs en fin promenade. Det var bademuligheter heile veien, blandt utallige seilbåter som låg ankra opp langs kysten. Vi tilbrakte mesteparten av dagen på ei flott badestrand, der vi alle, inklusiv Karoline, fekk bada i det krystallklare vannet - som var herlig!

Karoline storkoste seg i vannet!

Reiseblogg bilder
Det var mange fine områder å slappe av!

Mot slutten av dagen, spaserte vi tilbake til byen. Vi gikk og titta litt rundt, før vi spiste middag og tok en buss ut til ferja som skulle kjøre oss tilbake til Split kl 20. På ferja fekk vi sett solnedgangen over havet, som var veldig fint. Vel tilbake i Split, avrunda vi kvelden med at Emilie kjøpte seg crepes (pannekake) på kai-promenaden :-)

Sola senker seg over Det Adriatiske havet..

I morgen er det heimreise som venter oss. Vi skal tilbringe 1 natt på hotell i Bergen, før vi vender nesa heim igjen mot, forhpentligvis, solfylte Førde!

Alt i alt har det vært en kjempefin tur. Vi kan anbefale Kroatia på det varmaste!

Trogir og Brac

Svein Erik og Monica i Trogir

Dei to siste dagane har vi vært i både Trogir, og ute på øya Brac.

Søndag var vår siste dag på hotellet Le Meridien. Etter utsjekkinga tok vi en taxi inn til Split sentrum for å sjekke inn i leiligheten vi skal være dei siste fire dagane av vårt opphold i Kroatia. Gajeta Apartments som det heiter, ligger midt i smørøyet i Split sentrum. Leiligheten er heilt ok, med to soverom, kjøkken og bad. Vi bruker ikkje meir enn 30 sekund på å gå bort til hovudgata, som igjen går ned til havnepromenaden :-)

Etter innsjekkinga, tok vi bussen til den lille, koselige byen Trogir, som ligger ca 30 min unna med buss. Byen var hadde en litt meir rolig atmosfære over seg enn Split. Med en kanal som går gjennom byen, og endel eldre severdigheter fra middelalderen, fikk vi en fin dag der, før vi tok bussen tilbake igjen litt utpå kvelden.

zen..

Mandag reiste vi med ferja til øya Brac, om lag 50 min utenfor Split. Dagen her brukte vi stort sett på å slappe av på ei fin strand i ei bukt på øya. Det var rutsjebane der også, som Emilie syns var veldig gøy! Vi tok oss også en spasertur rundt for å blandt anna ei nydelig kirke, som låg heilt ute på kystlinja. Vi avrunda vårt besøk på Brac med å spise middag på en av restaurantane, før vi tok ferja tilbake kl 19:30.

den nydelige kirka i Brac

Vi satser på å komme oss ut til øya Hvar enten tirsdag eller onsdag :)

Slappe, deilige dager...

Reiseblogg bilder

Dei siste dagane har vi berre slappa av med hotellet. Vi har stort sett lagt på stranda og sola oss og bada. Temperaturen er veldig fin, ligger på rundt 27-30 grader, men luftfuktigheten er veldig fin i forhold til f.eks Tyrkia. Dermed er det veldig fint å slappe av i skyggen, uten at vi renner vekk av svette. Karoline koser seg også! Har dyppa ho litt i bassenget, og det likte ho :-)

Emilie og pappa har vært masse ute i vannet og kosa oss. Idag møtte Emilie ei anna jente fra Alta, som også heitte Emilie, det var gøy!

Akkurat no sitter vi på en kafe ved et handlesenter i Split. Vi tenkte å reise ut til Brac på mandag, når vi har bytta fra hotellet til leiligheten inne i Split sentrum. No nyter vi heller dei fine fasilitetane på og rundt hotellet vi er på.

Hilsen alle oss!

Vel framme i Kroatia

Reiseblogg bilder

Etter en fin kveld i Bergen, med middag på Wesselstuen, sammen med Signe, Karl og Mona Kristine, avslutta vi kvelden i leiligheten til Edvard og Hildur i Kalfaret. Det blei en tidlig kveld på alle sammen, då vekkerklokka var stilt inn på klokka 04:00. Alle gleda seg til å komme seg avgårde på ferie. Første etappe var med Lufthansa til Frankfurt klokka 06:45.

No har vi begynt på innflyginga til Frankfurt, turen  har gått veldig bra til no. Karoline sovna mens vi sto i innsjekkingskøa, og har stort sett sovet heilt til no (10 min før landing). No skal vi tilbringe ca 3 timer på flyplassen i Frankfurt, før neste fly skal bringe oss til Split, i Kroatia!

Dei tre timane i Frankfurt gjekk ganske fort unna. Vi var innom en del taxfree butikker, i tillegg til at vi spiste litt mat på en kafé. Karoline fekk også mat i ventetida. Ho har kosa seg på flyplassen, sittande med hodet framover i babybjørnen som han far gjekk med. Mange nye lyder og inntrykk som skal fordøyast. Så no, når vi har komt oss opp i lufta, med nesa vendt mot Split, har ho sovna så søtt i armkroken til mor. Emilie sitter også og halvsover her i flysetet :-) Alle gleder seg veldig til å komme fram til hotellet for å hive seg i bassenget. Det skal bli deilig!

Reiseblogg bilder

Idag (onsdag) har vi slappa av på stranda ved hotellet. Det er passelig varmt, ca 26/27 grader. Stranda er fyllt med rullesteiner ikkje mjuk sand, som vi er vandt med. Men det er heilt greit. Det er vondt å gå på men i gjengjeld slipper man masse sand overalt! Ellers så er hotellet veldig fint, med kjempefin beliggenhet langs stranda og marinaen.  Rett uttafor terassen vår, ligger yachter i millionklassen! Her snakker vi "gutta med cash"! Litt fascinerande å sjå det på nært hold.

Akkurat no sitter vi og venter på maten på en restaurant på strand-promenaden i Split sentrum. Hilsen oss 4! :-)

Det nærmer seg avreise!

Har putla en del med bloggen dei siste dagane. Blandt anna lagt til støtte for å legge ut videoer på en veldig enkel måte. Så, det må jo selvfølgelig testast :) Så, forhåpentligvis skal det dukke opp en video under her. Som dåkke ser, så gleder Karoline seg til sin første tur ut av landet også! ;-)