Reisebloggen til Svein Erik, Monica, Emilie & Karoline

Flickr

spinner

Blogg fra Malyasia, Indonesia, Singapore & Bali | 30 des - 31 jan 2009

Kartet ovenfor er vår "cirka" reiserute. Du kan klikke på kartet for å forstørre det, du kan også dra kartet med å holde venstre museknapp nede, og dra musen.

!! Klikk her For å sjå alle bildene fra vår tur til Asia !!

Tilbake i Kuala Lumpur

AirAsia

Vårt transportmiddel i Asia

Idag har vi reist tilbake igjen til Kuala Lumpur, etter nåkken late dager på stranda på Langkawi.

Langkawi var vel litt meir "øde" enn det vi hadde sett for oss. Det bestod stort sett av hotell som gjerne låg kilometervis fra kverandre, og hotella var stort sett "all inclusive" (og ikkje etter europeisk standard), med en egen strandbit, slik at det ikkje skulle være nødvendig å forlate hotellområdet i det heile tatt, nåkke vi syns er blodig kjedelig på kveldane! Vi reiste inn til Chenang Beach med taxi kver dag, det var ei veldig deilig strand, som låg i en liten typisk "sydenby" (ei lita stripe med endel butikker). Vi tilbrakte heile dagen på stranda, slikka sol og bada. Vi fant oss også en liten koselig restaurant på stranda som vi spiste på kver dag, eg og Monica spiste stort sett "green curry" for 10 ringits (20 kroner), ganske sterk, grønn karrisaus med kylling, ris og grønnsaker, nam! :) Emilie gjekk for french fries (igjen!), hehe :)

Når det gjelder hotellet vi budde på, så var vi litt heldige. Når vi sjekka inn, så fekk vi beskjed om at det egentlig var fullt, så derfor skulle vi få en av suittane, flaks! Rommet var kjempefint, vi hadde 2 bad, der det eine hadde en "walk-in" steamdusj, boblebad og store garderober. Det var adskilt stue og soverom, 2 tver og spisebord!

Kor har bananene tatt veien?!
Én ting er at det er vanskelig å finne grovt brød her nede, men å finne bananer er på linje med å finne den berømte nåla i høystakken! Ganske rart egentlig, med tanke på at bananer vokser overalt i Asia. Dette gjelder ikkje berre Malaysia, men også Bali & Singapore. Ganske irriterande i og med at vi lager oss mat kver dag fordi det blir for dyrt å ete alle måltidene ute.

På kveldstid fekk laptoppen kjørt seg! Med 1 engelskspråkelig tv-kanal, som attpåtil var en rein sportskanal, var tv-titting rimelig uaktuelt. I tillegg var det ikkje internettilgang der. Men her kan vi takke den Malaysiske piratkopi industrien for bra utvalg av alle dei nye filmane og tv-seriane til salgs på alle gatehjørner ;)

Idag har vi som sagt flydd til Kuala Lumpur, føler at vi snart er på hils med alle flyvertinnene i Air Asia :) Så no blir det litt meir byliv, før vi skal fly heim igjen til nyyyyyydelige, velfungerande Norge :)

Vi vil gjerne takke alle sammen for kommentarane vi har fått underveis, det har vært kjekt å lese! Koselig at dåkke ville følge oss på turen! :)

Hilsen Svein Erik, Monica & Emilie.

Langkawi!

Patai Chenang

Vi har nå vært 3 dager på denne koselige,landsby øya. Her er det stille og rolig! Vi kom fra Penang med ferje som tok 3 timer, heldigvis var havet rolig, så vi ble ikke sjøsyke:) Vi ankom etter hvert hotellet som var stort og flott, utrolig deilig etter 4 netter på et så som så backpacker - gjestehus i Penang. Vi trålte ned til stranden for å se om det var så bra som vi hadde hørt, men der ble vi skuffa. Det som møtte oss var masse skjell og uklart vann med skum og diverse i, så flukten fra Penang føltes botkastet. Bassenget var heller ikke noe å bade i, stillestående vann med alger og greier i virket ikke innbydende på oss. Det stod overhodet ikke i stil med hotellet. Vi gikk til nabostranden for å se an forholdene der, men det var akkuart likt. Vi hadde booket 2 dager her så vi vurderte hardt og ta båt ovet til Thailand, noe som ville tatt oss en time, for å komme til skikkelige strender. Før den avgjørelsen ble tatt fant vi ut at vi skulle kjøre litt rundt på øya å sjekke andre strender, vi hadde jo tross alt hørt mange steder at øya er kjent for sine fine strender, så sånn ble det. Vi dro til den mest kjente stranden "Patai Chenang" og her fikk vi oppleve stranda si!! Bommulshvit, myk puddersand og deilig klart hav så langt øye kunne se. Helt fantastisk!!:) Ikke var det mange folk der heller, så det er avslappende og rolig:)
Vi er nå midt inni den kinesiske nyttårsfeiringen så det å få tak over hodet her er ikke lett. Vi har uten å overdrive brukt timesvis for å søke etter ledige husrom. For å gjøre en lang historie kort fant vi til slutt et hotell de siste 5 dagene her på øya. Vi er glad for det, så nå skal vi faktisk holde oss i ro på samme sted en hel uke, hehe.
Emilie elsker denne langgrunne stranda, den er midt i blinken for henne som driver å svømmer rundt som en annen badenymfe:)

Batu Ferringhi

Singapore friends

Meg, Alexander, Mia og Monica

Bildet over er fra når vi traff Alex og Mia i Singapore. Det var kjempegøy å treffe kjentfolk (igjen) på andre siden av kloden! :)
Vi fekk også klappa delfiner i Singapore, det var en gøy opplevelse. Vi har bilde av det, men ikkje digitalt.

No har vi komt til Penang øya, nærmare bestemt Batu Ferringhi. Det er et lite sted med lange strender og fine stråhytterestauranter langs stranda. Mat og drikke er veldig godt og billig her, vi betaler ca 16-20 kroner per måltid. Vi bur på et billig gjestehus, som ligger kun 30 meter fra stranda, så vi daffer ned i slippersene om morningen. Men vannet er langt fra krystallklart her, så vi er fortsatt på leit etter den "perfekte" stranda! Vi sitter akkurat no og planlegger å reise til Langkawi i et par dager, det er en øy ca 1 times tid med båt herfra. Ellers så har vi tenkt oss til Georgetown i morgen, dette skal være en veldig koselig by, med masse av historie.

Nye bilder er lasta opp! :)

Goodbye Singapore - Hello Penang!

Ja, så var vår vistitt til Singapore over, det har vært en opplevelse! Strengt, fint, dyrt, og spennande. F.eks så er det $500 (*5 for norkse kroner)bare for å ta seg en slurk vann på metroen og 1000kr i bot for å hive søppel på gata/golvet! Derfor var det ikkje søppel å sjå i gatene, den strake motsetning fra Bali! Byen er også veldig moderne, det føltes som å komme til vesten. Det er et land det er lett å like.
De to første dagene var vi i litle india, og det ligger i ordet at inderen har sin egen bydel. Her var det mye å titte, lukte, smake og å se på. Vi følte vi var i india, for denne delen av byen var en helt annen enn resten av den strøkne byen. Vi måtte jo smake på maten, det gjorde vi på en koselig restaurant med Alex, han var stamkunde der. Vi spiste mat på bananblader istedet for fat. Maten var fantastisk god, med masse sauser, krydder og forskjellige urter. Virkelig en opplevelse!!:)

Vi møtte Alex og Mia i går, det var kjempegøy! Det er nåkke spesielt å møte norske venner langt heimeifra. Vi var ute og spiste middag på et enormt stort matsenter hvor man kunne gå fra sted til sted å ta litt av hvert av det man ville spise. Det var gøy å smake på så mye forkjellig mat.Vi prata og kosa oss før vi skulle på nattsafari. Nattsafarien var spennande, Vi blei kjørt rundt i safarien med "tog", i åpne vogner. Vi kjørte gjennom fleire områder som var delt opp i kontineter, Afrika, Asia osv. Og då fekk vi sett dyr som tilhørte det kontinenet. Emilie var litt småengstelig for at løvene som vi såg, skulle komme seg over gjerdene og opp i vogna som vi kjørte med, hehe :)

Tidlegare på dagen var vi ute på ei lita øy som heiter Sentosa. Dette er ei øy som er laga om til en fornøyelsespark med alle mulige attraksjoner. Vi var på underwater world, der vi fekk "spasere" inn i havet. Haier og mange andre fisker svømte rundt oss, det var veldig spennande! Ellers så var det også et par nydelige strender der, med utsikt utover Singapores havneinnfart, det må ha vært hundrevis av enorme skip som passerte berre på dei timane vi var der!

Alt i alt har vi hatt det supert i Singapore! Det var akkurat passelig med 3 dager der :)

Akkurat no sitter vi på flyplassen i Kuala Lumpur og venter på flyet vårt til Penang. Det skal bli deilig no med avslapping og sol dei 2 siste vekene av ferien..

Ugh, syns at eg hørte på gebrokken engelsk akkurat no at flyet vårt var forsinka, må sjekke, snakkes!

Takk for kommentarer :)

Endelig skikkelig internett

Som tittelen seier, så har tilgangen til Internett på Bali vært elendig. Men no har vi komt til Singapore! Men først litt meir om Bali:

De 2 siste dagene på Bali var strålende, vi hadde blå himmel, sol, strandliv, og avslapping rundt poolen :)Vi fikk oss også massasje for 25 kr timen, det var deilig:) Emilie traff en jente, Amber fra Australia. Hun var også 7 år, og de hadde det utrolig gøy sammen! De hoppa, svømte, lo og dansa i bassenget. Emilie har nok lært seg en del engelsk i løpet av de dagene hun var med Amber. Hun har også lært seg å svømme, noe hun er veldig stolt over:)
I løpet av uka vår på Bali har Emilie sett 212 løshunder(helt enormt, de var over alt!), 2 rotter og 35 gekkoer. Det gikk sport i å telle dyr så det har vi hatt det gøy med:)

Ellers så sitter vi igjen med et inntrykk av at Bali er et land med mange hyggelige og veldig høflige mennesker, god mat, spennende kultur og grusom musikk! Musikken stod overhodet ikke i stil med menneskene synes vi. Da de hadde danseshow på hotellet, spilte de musikk i lobbyen måtte vi bare gå langt unna, det var musikk til å drive en til vanvidd!! hehe. Men kostymer, og nasjonaldraktene var helt fantastisk fine:) Rett og slett et interessant land.

Idag, torsdag, kjørte vi til flyplassen 03:30, for å nå flyet vårt til Kuala Lumpur kl 06. Etter litt venting der fløy vi videre til Singapore, der vi landa kl halv to. Det var en stor overgang å komme fra Bali (Indonesia) til Singapore. Standarden er utrolig høy her, i motsetning til både Indonesia og Malaysia. Landet er veldig rikt, noe som viser seg i bygninger, klesstil, biler og restauranter. De er også gode i engelsk. Dette er ikke det Asia vi er vant til, men det er lett å like. Vi var ute å spiste i dag på en singalesisk restaurant, det var en mindre bra opplevelse. Maten smakte forferdelig! Et tygg så måtte jeg spytte ut maten, og jeg er ikke kresen! Svein var heller ikke fornøyd da maten hans var dynket i eddik. Vi ente opp med å spise nudler fra butikken. De spiser utrolig mye rart her, blir spennende å se hvordan det blir videre. I morgen skal vi prøve å få med oss både "Little India" og Chinatown, før vi på kvelden skal være med på nattsafari, der vi forhåpentligvis får sjå masse ville dyr, det blir spennande! Vi skal også møte Alex og Mia, det blir gøy!