Reisebloggen til Svein Erik, Monica, Emilie & Karoline

Flickr

spinner

Blogg fra Usa og Karibien | 28 mars - 19 april 2015

Kartet ovenfor er vår "cirka" reiserute. Du kan klikke på kartet for å forstørre det, du kan også dra kartet med å holde venstre museknapp nede, og dra musen.

Late dager i Punta Cana / Karibien

Her i Karibien er dagene avslappende, solrike og behagelige :)

Caribien love..

Vi kom forleden i prat med en hyggelig kanadier som bor her 4-5 mnd i året, som b.l.a kunne tipse oss om restauranter med god mat til "fine" priser og hva en taxitur kan prutes ned til (taxi-sjåførene starter gjerne med å ville ha 5-600kr for 10 min tur!!).
Han fortalte oss også om hvilke utflukter vi burde velge vekk, og det var igrunn alle :P
Noen av skipene og catamaranene er festebåter, andre turer virker veldig useriøse og vi tenker det kan bli en lang dag for minsten. I tillegg skulle vår "kompis" Abdul/masekråka på stranda, ha 2500kr for båttur på 2 timer. Helt sykt!!

Koser oss på restaurant

I dag da vi tok en spasertur på stranda ble vi hooka av en kar med masse forkler over armen som ville ha oss med i en mat-konkurranse. Jeg og Emilie heiv oss med, kom på lag med en kanadier og fikk etterhvert vite at vi skulle lage Paéla :)
Heldigvis for oss spiser vi dette hos svigers innimellom så jeg visste hvordan det skulle lages :)
Vi ble inndelt i 4 lag og vi fikk vite at vi skulle bedømmes ut i fra dekorasjon på bordet, smak på maten og presentasjon. Jurien bestod av 5 tilfeldige hotellgjester. Alle fikk utdelt råvarene og så var det bare å sette i gang!
Vi fikk sangeria mens vi lagde maten, det var karibiske rytmer over høyttalerne og stemningen var god! Vi hadde det kjempemorro! :D

Team Norway/Canada

Venter i spenning på resultatet

Enden på visa var at vårt lag kom på første plass for dekorasjon ( jippi!) he he, og andre plass for maten, enda mer jippi!!!:D Så i dag ble det good lunsj og klapp på skulderen til oss! :)

Vi var også med på skum-party i bassenget i dag, stor stas for ungene! :D
Svein Erik spillte beachvolley med en gjeng med amerikanere, som var på øya for å være med i et bryllup. Det er faktisk 1-2 bryllup per dag på et av hotellene (Now Larimar var navnet på dette).

Bassenget ved Now Larimar

To fornøyde sjeler ved bassengkanten

Ellers så har minsta fått dilla på firfisler (eller salamander som hun kaller det) så etter at vi har vært ute å spist på kveldene går vi på jakt! :)
Se film under, sånn kan det også gå! :D

Karibien, Den Dominikanske Republikk

Utsikten fra balkongen vår i Punta Cana

De siste dagene har vi vært i Punta Cana, et lite sted på østkysten av den Dominikanske Republikk. Flyturen hit tok 2 timer fra Fort lauderdale (+ 3,1/2 times kjøring fra Orlando).
Vi leier en flott leilighet inne på et hotellområde som heter Stanza Mare. Vi er veldig fornøyd med det! :)
Dagene her er late med masse soling og bading i bassenget, små gåturer langs stranden, samt avslapping på verandaen vår.
Det er ikke all verdens å gjøre her da dette er et lite sted, så for sånne opplevelses-junkier som oss kan det til tider være utfordrende :p

Strandpromenaden nedenfor leiligheten vår

Dette stedet er i følge taxisjåføren vår bygd opp for turisme, så prisene her er skyhøye både for mat, taxi, utflukter o.l. Blandt annet koster en boks nutella 85kr, slå den!!

Vi lager jo mye av maten selv, smører en del nister med oss, også spiser vi ute innimellom selvfølgelig. Men det å leve billig her er en real utfordring, og det i dette lutfattige landet. Det kom overraskende på!

Reiseblogg bilder
Kaptein Sabeltann har tydeligvis funnet veien hjem..

I ettermiddag spiste vi på Hard Rock kafe på et kjøpesenter 10 min unna med bil. Matopplevelsen var super og det stod faktisk opp til vestlig standard :) Ellers så var butikkene for rikinger, ikke overraskende, vi ble fortalt det på forhånd, men vi måtte jo utforske området litt.

Ellers så koser badenymfene våre seg masse, og Karoline har villig lært seg diverse gloser på både spansk og engelsk av storesøster :) Hun er selvfølgelig heller ikke sjenert for å bruke de :P

Sjefen inspiserer området

En varm og kjærlig hilsen fra det karibiske hav:

Lovebirds

Orlando

Monica og Emilie ved Orlando Premium Outlets

Vi har de siste dagene vært i Orlando! Vi har brukt dagene på soling, bading i bassenget, leking på leilighets/hotell-området og shopping på outlet malls.
Morro med shopping til hyggeligere priser enn i Miami, men prisene er fortsatt høyere enn ventet. Men noen kupp gjorde vi alikevell! :)

Shopping-glade Monica

I går var vi i Disney world! :D

Magic Kingdom

Dagen startet 06:30. Vi kjørte avgårde for å være der til åpningstiden, som er kl 08:00. Det var det flere som hadde gjort for å si det mildt!
Vi fant parkering før vi ble hentet av en stor "tram" (lite tog) som kjørte oss til billett-stasjonen. Deretter gikk vi til ferja som frakta oss over til øya hvor Disney World ligger (5 min unna). Det var et veldig bra og effektivt opplegg, noe det også måtte være pga de enorme folkemengdene.
Vi fikk på forhånd råd om å skynde oss til eventyr-land for å besøke Frost, siden det er en av de mest populære attraksjonene. Da vi kom fram dit var det allerede laaang kø, mange av de var småjenter ikledd overdådige, søte prinsessekjoler i alle varianter :) Dette resulterte i 1,5 times venting før vi kom inn i slottet for å ta bilde sammen med Elsa og Anna. Det var stas! :)

Reiseblogg bilder
Emilie og Karoline sammen med Elsa (fra Frost filmen)

Ellers så var parken smekkfull av folk, barnevogner, ballonger, suvenirer, kaféer, underholdning, autentisk utkledde figurer, karuseller, båter, lyder og alt man kan tenke seg, masse inntrykk med andre ord!...:)

Goofy (den norske varianten)

Main street i Magic Kingdom

Parken var kjempefin, aldeles strøken, koselig og veldig innbydende. Det som trakk ned var de lange køene. Vi rakk å ta 3 karuseller og frost-bilder på 8 timer!
Utenfor hver karusell stod det estimert tid for kø-ståing, noe som varierte fra 40-90 min ca. Det sier seg selv at det er måte på hvor mye man orker å stå i kø, og spesielt da med en utålmodig 3-åring som ikke forstår hvorfor det tar så lang tid, og som man må bære omtrent sammenhengende i køen fordi vogn ikke er tillatt. Da røyner det på tålmodigheten både til store og små.
Men alt i alt var det en underholdende dag som det var gøy å få med seg :) Det vi allikevel sitter igjen med er at Euro Disney i Paris var vel så bra, billigere, mindre køer og kortere reise. Så om dette skulle friste igjen, så blir det dit.

Reiseblogg bilder
På besøk i Hundremeterskogen :)

Videre kjørte vi til Downtown Disney. Her var det også koselig med mini legoland for de minste, butikker, restauranter (bl.a Planet Hollywood). Minte litt om Aker brygge.
Dagen ble lang og meget innholdsrik for alle, så senga var god å lande i på kvelden :)

I dag slapper vi av i sola, og det eneste som står på tapetet er hårklipp til Emilie og kjøp av nye joggesko til Svein Erik :)

I morgen (gry)tidlig kjører vi til Fort Lauderdale (3 timer unna), hvor vi skal levere bilen (som vi har blitt så veldig glad i), for så å ta fly til den Domonikanske republikk. Gleder oss!! :D

Og til slutt, husk:

Cruising and beaching ;)

Love and fun, South beach, Miami

I går kjørte vi til South Beach, på folkemunne kalt SoBe. Miami Beach er ikke en strand tilhørende Miami, som man kanskje skulle tro utfra navnet, men et øyrike; Biscayne-bay som er forbundet med storbyen via en fire kilometer lang bro.
Miami og Miami Beach har til og med forskjellige ordførere, så det er tydelig at dette er to forskjellige byer. Stranden er veldig populær med sin gode plass, puddersand og turkisfarga hav. Strandpromenaden blir flittig brukt av turgåere, joggere, folk på rulleskøyter og ellers folk som liker å trene i minst mulig klær i alles beskuelse :)
Her i området er det mye å ta seg til, og masse liv og røre! Musikken fra barer og restauranter konkurrerer om oppmerksomheten fra høylydte og feststemte mennesker. Her skjer det noe overalt og det er underholdende å se på alle som går forbi :)

Reiseblogg bilder
Sa du "pose"? No problem! :)

Dette er det kjente og lett gjenkjennelige art deco området hvor byggningene ble reist på 1920-tallet, for så å bli pusset opp i diverse pastellfarger da serien "Miami Vice" skulle spilles inn på 80-tallet. Dette var med å gjøre stedet veldig populært.

Stilige art deco vakttårn

Ellers er det gode muligheter for shopping i de mange butikkene her, men lommeboka bør være full for her er det dyrt!
Ellers er det enormt med biler, mye tett trafikk, vanskelig å finne parkering og mye bilkjøring på oss om dagen. Her blir man drilla på motorveikjøring, alt fra 3 til 8 felts motorvei. Folk er snille i trafikken (stort sett) og det å kjøre går helt fint så lenge man har GPS. Gudene må vite hvordan vi skulle klart oss uten, da skiltingen er vanskelig å forstå med mindre man er lokalkjent. I tillegg er det mye omkjøringer pga veiarbeid.
Her er det store avstander og lite offentlig transportmidler, så det å ha leiebil er veldig praktisk og gir oss masse frihet :)

På vei hjem igjen kjørte vi innom Taco Bell å spiste etter Emilies ønske, før vi avslutta dagen på en k-mart outlet. Det blir lange dager på minstesnuppa men hun koser seg og henger med i stroppene:)

Vi startet dagen idag med en ekte amerikansk frokost. Her var det bare til å kjøre på med smør, sirup, krem, pølse, bacon, eggerøre og arme riddere, bring it on! Det smakte som du tenker, fett og godt :)

Reiseblogg bilder
Morgenstund har pannekaker i munn

Videre gikk turen til Haulover beach, 10 min kjøring fra der vi bor. Flott der også!:) Det går jo ikke an å ikke like dette!!:D

..zen..

Karoline på Haulover beach

The Stork-asses!

Siden vi kom hit har vi hørt mer spansk enn amerikansk. Veldig overraskende! Reklame, diverse skilt i butikker, noen radiokanaler o.l er på spansk. Dessuten er mange butikker og butikkansatte spansktalende. Det viser seg at flesteparten av befolkningen her er fra Haiti, Den dominikanske republikk, Cuba og Mexico. Det forklarer jo saken. Skulle visst ha lært oss spansk alikevell :)

Ellers har vi pakket og gjort oss klare for morgendagen, da kjører vi til Orlando.
Turen skal ta ca 3-4 timer, så vi satser på god flyt og lite køing i morgen. Tommel opp for det!!

PS! Takk for alle kommentarer! Det er veldig gøy for oss å lese :)
Ellers så ligger det flere bilder enn de vi legger ut, du ser de på venstre side. Klikk på de, så blir de større.

Miami beach og Everglades

Dei to siste dagane har vært innholdsrike og interessante!
I går starta vi dagen med å sette oss i bilen, med retning mot Miami beach, South beach. Det blei et par stopp på veien, blandt anna innom en butikk som Emilie hadde fått auga opp for allerede første dagen vi passerte den, Dollar Tree. Her kosa både mor og datter seg, mens han far var ferdig med butikken etter 5 min ;)
På vei ut til Miami beach, kjører vi over brua som tar oss ut til halvøya. Det var utrulig fint å sjå tilbake innover skyskraparane som ligger i Miami by idet vi kjører over brua. Når vi har komt over brua, såg vi at luksusnivået skrudde seg oppover. Det låg luksusbåter og yachter langs bryggene, samt luksus-butikker og til og med "pet spa", eget spa for husdyr :)
Så var det berre å finne parkering i nærheten av stranda..Det var ikkje fullt så lett. Men etter et par forsøk, og stappfulle parkeringsplasser, så var vi heldige! Synet som møtte oss idet vi kom ned på stranda var ikkje skuffande. Nydelig turkisblått hav, en svak bris, sol og varme..perfekt! Atlanterhavstemperaturen var fin også, en liten gufs idet vi la oss ned, så var det berre herlig.

Miami beach

Miami beach minner oss litt om Surfers Paradise i Australia, spesielt sett fra vannet, der hotella ligger bortover langs stranda:

Miami beach sett fra vannet

Vi kosa oss på stranda med bading, ballspill, sandslott-bygging. Her er Karoline i full gang med å bygge sandslott:

Karoline bygger sandslott

Etter strandlivet, reiste vi til Miami International Mall. Dette er et relativt stort handlesenter, med rundt 120 butikker. Her blei det litt shopping, før vi avslutta med å ete middag i en stor food-court. Her var det 7-8 forskjellige restauranter i en ring, med felles sitteområde. Så då kan en velge den maten en vil. Det blei kinamat på Svein Erik og Monica, mens Emilie gikk for burger og pommes frites. Karoline fikk også smaken på pommes frites og ketchup :)

Idag har vi tilbringt dagen i Shark Valley, som er i Everglades nasjonalpark. Dette er et svært område, med mykje sump, i sub-tropiske omgivelser. Det betyr at dei har både dyrearter og skog fra nord, samt deler av det tropiske. Vi var med på en 2 timers "tram-tour", der vi kjørte rundt i et tog, med guide som forklarte området. Her var mykje aligatorar, fugleliv, og slanger (26 arter, alle giftige). Halveis på turen, stoppa vi ved et utkikkspunkt, her fekk vi en fantastisk utsikt utover Everglades nasjonalpark.

Reiseblogg bilder
Monica, med Everglades nasjonalpark i bakgrunnen

Men den beste aligator-opplevelsen fekk vi når turen var ferdig, og vi spaserte bortover mot bilen igjen. Då såg vi 2 aligatorer som låg i vannet, 2 meter fra veien. Du ser 1 av dei til venstre i bildet:

I utkanten av Shark Valley, Everglades

Etter besøket i Everglades, kjørte vi tilbake til Miami. Denne dagen avslutta vi på Aventura Mall. Et stort handlesenter med rundt 300 butikker. Stort sett var det dyre, high-end butikker. Men det var morro å få med seg :)

PS! Må virkelig sei at Monica har full kontroll på bilkjøringa. Ho kjører i 6-felts motorveier, midt i rushet, med stålkontroll! Trafikken er til tider ganske heftig, med en del veiarbeid og omkjøringer. Kudos!